Znaj i ti!

“Od ključne je važnosti da deca od najranijeg uzrasta razvijaju medijsku i informacionu pismenost “ – Jadranka Milanović – Savetnica za komunikacije UNICEF

– Šta je za Vas medijska pismenost i koliko je ona danas važna?
Medijska pismenost znači osposobljavanje građana da pristupe, analiziraju, kritički vrednuju i kreiraju medijske sadržaje, i tako postanu aktivni učesnici u društvu; da znaju kako da koriste i razumeju medije i informacije; da imaju veštine da procene pouzdanost, tačnost i objektivnost izvora informacija; da mogu sami da stvaraju i šire informacije.
Medijska pismenost je od velike važnosti u današnje vreme kada se odigrava transformacija medija i medijskog prostora i kada su medijski sadržaji iz celog sveta postali lako dostupni putem interneta. Zato je neophodno da se stekne znanje i razviju veštine za korištenje medija, razumevanje informacija koje se nude i kritičku analizu vesti i sadržaja.

– Kako u savremenom digitalnom svetu razlikujete istine od laži?
Tačnost sadržaja i u tradicionalnim medijima i na digitalnim platformama mora da se proverava. Treba pažljivo gledati izvore vesti, analizirati ih, uporediti sa drugim izvorima. Kvalitetne vesti se baziraju na činjenicama, navode se detalji, osobe o kojima se govori, mesta na kojima se nešto desilo, bez interpretacije i davanja mišljenja.

– Koliko su lažne vesti ozbiljan problem za mlade?
Lažne vesti su problem svih – i mladih i starih. Živimo u vremenu koje se često naziva “doba post-istine”, u kojem su zamagljene granice između istine i fikcije. Zato je prioritet da se svi borimo protiv lažnih vesti i da promoviđemo medijsku i infomacionu pismenost i kritičko razmišljanje.

– Kako treba pristupiti medijskom obrazovanju dece? Kako se suočavate sa ovim izazovom na ličnom primeru?
Od ključne je važnosti da deca od najranijeg uzrasta razvijaju medijsku i informacionu pismenost imajući posebno u vidu da su internet i platforme društvenih medija postali najpopulatniji i najzastupljeniji oblik konzumiranja i delenja informacija među decom i mladima.
Medijsko opismenjavanje je dugoročan proces koji podrazumeva nove pedagoške strategije i godine učenja. Zato je potrebno da se ulaže i u nabavku opreme i u obuku nastavnika i roditelja i dece da bi deca bila informisana, angažovana i zaštićena od nasilja, zlostavljanja i iskorišćavanja preko digitalnih platformi.

– Da li medijsku pismenost treba uvesti kao školski predmet?
Neophodno je da sticanja znanja o medijima uključi u sve nivoe obrazovnog sistama i da se napuste prakse da se medijima bave samo medijski profesionalci i akademska zajednica. Podjednako je važno digitalno opismenjavanje, odnosno sticanje znanja o novim tehnologijama i načinima na koje one utiču na školovanje, zaposlenje, slobodno vreme.

Članci su rađeni u okviru projekta „ZNAJ I TI“ – Istraživačko novinarstvo u cilju povećanja medisjke pismenosti stanovnika opštine Medveđa i Jablaničkog okruga, koji finansijski podržava opština Medveđa a realizuje UG „Info centar juga“

Komentari

Svaki korisnik je lično odgovoran za svoj objavljeni komentar. Objavljeni komentari korisnika nisu stav redakcije portala. Info Centar Juga ne garantuje za tačnost informacija iznetih u komentarima korisnika i zadržava pravo da bez upozorenja ukloni svaki komentar koji sadrži reči mržnje, rasizma, vređanja ljudskog dostojanstva ili bilo kakvog drugog oblika nepoštovanja i ugrožavanja drugih.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.